Olio su tela, secondo quarto del sec. XVII
Inv. 765. Donazione Renata Scalari.
La scena, realizzata a monocromo si ritiene da un pittore veneto, malgrado la folla di personaggi presenta l’episodio evangelico (Matteo 2,1-18) con raffinata sobrietà e intensa intimità. Si distinguono nell’opera due fonti luminose che con il chiaroscuro contribuiscono a conferire plasticità alle figure rappresentate: una proviene dalla sinistra del quadro e si rifrange sugli abiti degli astanti e sulla figura del Bambino in braccio alla Madre; l’altra, isolata nel cielo, è la stella cometa seguita dai Magi, quasi a riecheggiare l’inno liturgico dell’Epifania “Ibant Magi stellam sequentes praeviam lumen requirunt lumine” ovvero “i Magi andavano seguendo la stella che li precedeva e trovarono la luce attraverso la luce”.
Vedi poco oltre, a confronto, lo stesso soggetto raffigurato con esuberanza settecentesca da Pietro Fabbri.
--------------------------------------
Adoration of the Magi
Oil on canvas, second quarter of the 17th century
Inv. 765. Donated by Renata Scalari.
The scene, painted in monochrome, is believed to be the work of a Venetian painter. Despite the crowd of figures, it depicts the Gospel episode (Matthew 2:1-18) with refined sobriety and intense intimacy. Two light sources can be distinguished in the work, which, with their chiaroscuro, contribute to giving plasticity to the figures represented: one comes from the left of the painting and is refracted on the clothes of the bystanders and on the figure of the Child in his Mother's arms; the other, isolated in the sky, is the comet followed by the Magi, almost echoing the liturgical hymn of the Epiphany “Ibant Magi stellam sequentes praeviam lumen requirunt lumine” or “the Magi went following the star that preceded them and found the light through the light”.
See a little further on, by way of comparison, the same subject depicted with 18th-century exuberance by Pietro Fabbri.