Marmo
Sec. I d.C.
Inv. 241
Dalla Cattedrale
La scultura, che malgrado qualche abrasione si rivela opera di un eccellente artista, presenta i caratteri di un vero ritratto: si ritiene di una esponente della dinastia giulio-claudia; la fascia sopra il capo e i fori ai lobi delle orecchie suggeriscono che in origine fosse adorna di monili.
Al Museo è pervenuta sul finire del secolo scorso, quando fu scoperta in una nicchia murata al sommo del campanile della cattedrale, dove peraltro si trovava sin dalla sua costruzione (sec. XI-XII) in funzione puramente ornamentale.
Il dipinto di Domenico Morone raffigurante La cacciata dei Bonacolsi (fine sec. XV; Palazzo Ducale) attesta che un tempo era visibile, come è oggi la sua copia. Non se ne conosce l’origine né la precedente collocazione; in ogni caso rimanda ai tempi in cui Mantova era un oppidum, cioè un sia pur modesto insediamento romano fortificato.
Marble
1st cent. I A.D.
Inv. 241
From the Cathedral
The sculpture, which despite some abrasions proves to be the work of an excellent artist, has the characteristics of a true portrait: it is believed to be of a member of the Julio-Claudian dynasty; the band above the head and the holes in the earlobes suggest that she was originally adorned with jewellery.
It came to the Museum at the end of the last century, when it was discovered in a walled niche at the top of the cathedral's bell tower, where it had been standing since its construction (11th-12th century) in a purely ornamental function.
Domenico Morone's painting of The Expulsion of the Bonacolsi (late 15th century; Ducal Palace) proves that it was once visible, as is its copy today. Neither its origin nor its previous location is known; in any case, it harks back to the time when Mantua was an oppidum, i.e. an albeit modestly fortified Roman settlement.