Olio su tela
c.1735
Inv. 188
Dalla cattedrale
Questa “stupenda tela” (F. Caroli), secondo N. Ivanoff (riferito da S. L’Occaso) è un caposaldo della produzione dell’artista e una delle opere in cui meglio si può analizzare il rapporto tra l’artista e il soggetto sacro: “per il sobrio pathos e la schiettezza del sentimento, Bazzani vi ha creato uno dei rarissimi capolavori della pittura religiosa del ‘700” (N. Ivanoff).
Singolare ma altamente significativa ne è la struttura compositiva: con Gesù, anche le altre figure (la Madre, la Maddalena e l’apostolo Giovanni) sono disposte in parallelo con i bracci della croce, ad esprimere la loro profonda partecipazione all’evento; ma la croce è caduta, a dire che il sacrificio redentore, che ha validità perenne, è ormai definitivamente compiuto.
------
Deposition of Jesus from the Cross
GIUSEPPE BAZZANI
Oil on canvas
c.1735
Inv. 188
From the cathedral
This ‘stupendous canvas’ (F. Caroli), according to N. Ivanoff (referred to by S. L'Occaso) is a cornerstone of the artist's production and one of the works in which the relationship between the artist and the sacred subject can best be analysed: ‘for the sober pathos and directness of sentiment, Bazzani has created here one of the rarest masterpieces of 18th-century religious painting’ (N. Ivanoff).
The compositional structure is singular but highly significant: with Jesus, the other figures (Mother, Magdalene and Apostle John) are also arranged in parallel with the arms of the cross, to express their profound participation in the event; but the cross has fallen, to say that the redemptive sacrifice, which has perennial validity, is now definitively accomplished.